Twitter: @kadrijamusoski
TİYATRO HAYATIMIZA BÖYLE GİRDİ
19.yy.’ın ikinci yarısı ile beraber Osmanlı genelinde Avrupa tarzı tiyatro kültür geleneğinin etkisi görülmeye başlanır. Bu doğrultuda ilk etapta İstanbul’da temsil vermeye başlayan tiyatroların etkisi daha sonra imparatorluğun diğer büyük kentlerine de yayılmaya başlar. Özellikle o dönem Balkanlar'da önemli bir kent konumunda olan Selanik’te de Batı tarzı tiyatro temsilleri sahne alır. Etki alanı Manastır (Bitola) ve Üsküp’e (Skopje) yayılan tiyatrolar çok sevilir ve izlenir. Bunu takiben Üsküp’e gelen seyyar tiyatro sanatçılarının sundukları tiyatro gösterileri ile şehir yaşamı canlanır ve değişiklik kazanır.
İLK TİYATRO BİNASI 1906'DA SAHNEYİ AÇTI
Zamanla yabancı seyyar tiyatro grupların sayısı o kadar artar ki, başkent Üsküp’te bu amaç için bir tiyatro binası inşa edilmeye ihtiyaç görülür. Mahmut Şefket Paşa’nın Üsküp Valisi görevine atanmasıyla Üsküp’te inşa edilen ilk tiyatro binası 1906’da sahnelerini açar. Halk nazarında bu bina 'Türk Tiyatrosu' olarak bilinir. O tarihten itibaren de Makedonya’da tüm halklar arasında, özellikle de Türkler arasında tiyatro kültürü gelişme gösterir. Ani bir zaman atlaması yaparak asıl konumuza geldiğimizde;
Resmi adı Milli Kurumlar Türk Tiyatrosu ya da daha sık kullanılan adı ile Üsküp Türk Tiyatrosu’nun kültür geçmişi üstteki kısımda bahsettiğimiz döneme tekabül eder. Sosyalist Yugoslavya’nın kuruluşu ile beraber, ’Tüm Yugoslavya’da yaşayan ulus ve halkların kültür sanat hakları konusunda sahip oldukları eşit koşulları pratikte de uygulanması’ için gereken toplumsal ve siyasi şartlar yaratılmayı çalışılmış ve şehir halk heyetinin 4579 numaralı, 1950 tarihli resmi kararnamesi ile Üsküp’te Azınlıklar Tiyatrosu kurulmuştur. (Aynı şekilde Priştine’de profesyonel manada hizmet veren Arnavut Azınlık Tiyatrosu kurulmuş, Novi Sad ve Subotiça’da Macar Tiyatrosu, Riyeka’da ise İtalyan Tiyatrosu kurulmuştu.)
19.yy.’ın ikinci yarısı ile beraber Osmanlı genelinde Avrupa tarzı tiyatro kültür geleneğinin etkisi görülmeye başlanır. Bu doğrultuda ilk etapta İstanbul’da temsil vermeye başlayan tiyatroların etkisi daha sonra imparatorluğun diğer büyük kentlerine de yayılmaya başlar. Özellikle o dönem Balkanlar'da önemli bir kent konumunda olan Selanik’te de Batı tarzı tiyatro temsilleri sahne alır. Etki alanı Manastır (Bitola) ve Üsküp’e (Skopje) yayılan tiyatrolar çok sevilir ve izlenir. Bunu takiben Üsküp’e gelen seyyar tiyatro sanatçılarının sundukları tiyatro gösterileri ile şehir yaşamı canlanır ve değişiklik kazanır.
İLK TİYATRO BİNASI 1906'DA SAHNEYİ AÇTI
Zamanla yabancı seyyar tiyatro grupların sayısı o kadar artar ki, başkent Üsküp’te bu amaç için bir tiyatro binası inşa edilmeye ihtiyaç görülür. Mahmut Şefket Paşa’nın Üsküp Valisi görevine atanmasıyla Üsküp’te inşa edilen ilk tiyatro binası 1906’da sahnelerini açar. Halk nazarında bu bina 'Türk Tiyatrosu' olarak bilinir. O tarihten itibaren de Makedonya’da tüm halklar arasında, özellikle de Türkler arasında tiyatro kültürü gelişme gösterir. Ani bir zaman atlaması yaparak asıl konumuza geldiğimizde;
Resmi adı Milli Kurumlar Türk Tiyatrosu ya da daha sık kullanılan adı ile Üsküp Türk Tiyatrosu’nun kültür geçmişi üstteki kısımda bahsettiğimiz döneme tekabül eder. Sosyalist Yugoslavya’nın kuruluşu ile beraber, ’Tüm Yugoslavya’da yaşayan ulus ve halkların kültür sanat hakları konusunda sahip oldukları eşit koşulları pratikte de uygulanması’ için gereken toplumsal ve siyasi şartlar yaratılmayı çalışılmış ve şehir halk heyetinin 4579 numaralı, 1950 tarihli resmi kararnamesi ile Üsküp’te Azınlıklar Tiyatrosu kurulmuştur. (Aynı şekilde Priştine’de profesyonel manada hizmet veren Arnavut Azınlık Tiyatrosu kurulmuş, Novi Sad ve Subotiça’da Macar Tiyatrosu, Riyeka’da ise İtalyan Tiyatrosu kurulmuştu.)
50'LERİN ORTASINDA 'KADRO EKSİKLİĞİ' SORUNU
1956-57 yıllarında da profesyonel kadro eksikliği, Türk Tiyatrosu’nun çalışmalarını etkileyen önemli sorunlardan biri sayılır. Bu dönemde Türk Tiyatrosu’nda kriz dönemi yaşanır (Bu krizin sebeplerinden biri de tamamen şahsi kanaatim olarak 52 yılında Yugoslavya ve Türkiye arasında imzalanan Serbest Göç anlaşması sonucu ilgili tarihlerde göç edenlerin sayısının giderek artması.)
1956-57 yıllarında da profesyonel kadro eksikliği, Türk Tiyatrosu’nun çalışmalarını etkileyen önemli sorunlardan biri sayılır. Bu dönemde Türk Tiyatrosu’nda kriz dönemi yaşanır (Bu krizin sebeplerinden biri de tamamen şahsi kanaatim olarak 52 yılında Yugoslavya ve Türkiye arasında imzalanan Serbest Göç anlaşması sonucu ilgili tarihlerde göç edenlerin sayısının giderek artması.)
ÜSKÜP'ÜN KARA HATIRASI: DEPREM
26 Temmuz 1963’te Üsküp’te yaşanan deprem esnasında tiyatro binası yıkılır. Bu sebeple yeni bina yapılana kadar Üsküp Türk Tiyatrosu, Üsküp’teki diğer tiyatrolarla birlikte çalışmalarını Saray semtinde geçici kurulan çadırlar altında 1971 yılına kadar devam ettirir. Aynı yıl tiyatro, İstanbul turnesi gerçekleştirir Musahipzade Celal’in, ’Mum Söndü’ komedisini 20 gün boyunca izleyenlere sunar. Kuruluşu ile beraber hem Makedonya, hem Yugoslavya hem de Avrupa çapında ses getiren tiyatro, bugün hâlâ varlığını devam ettirmektedir. Türkiye’de de tanınan Filiz Ahmet, Ertan Saban ve Erman Saban gibi genç nesil oyuncular Üsküp Türk Tiyatrosu kökenlidir.
26 Temmuz 1963’te Üsküp’te yaşanan deprem esnasında tiyatro binası yıkılır. Bu sebeple yeni bina yapılana kadar Üsküp Türk Tiyatrosu, Üsküp’teki diğer tiyatrolarla birlikte çalışmalarını Saray semtinde geçici kurulan çadırlar altında 1971 yılına kadar devam ettirir. Aynı yıl tiyatro, İstanbul turnesi gerçekleştirir Musahipzade Celal’in, ’Mum Söndü’ komedisini 20 gün boyunca izleyenlere sunar. Kuruluşu ile beraber hem Makedonya, hem Yugoslavya hem de Avrupa çapında ses getiren tiyatro, bugün hâlâ varlığını devam ettirmektedir. Türkiye’de de tanınan Filiz Ahmet, Ertan Saban ve Erman Saban gibi genç nesil oyuncular Üsküp Türk Tiyatrosu kökenlidir.
NAZIM'IN OYUNLARINI DEFALARCA OYNADILAR
Tiyatro’nun ilginç özelliklerinden biri de Nazım Hikmet’in oyunlarının Türkiye’de sakıncalı olduğu dönemlerde Yugoslavya’da defalarca oynamış ve 1965 yılında Vojdan Çernodrinski Tiyatro Festivali’nde ’Enayi’ isimli oyunla ’En iyi Yönetmen’ ödülü almış olmalarıdır. Tiyatro, dünyaca ünlü Avrupalı ve Yugoslav yazarlara ait oyunlar oynadığı gibi önemli Türk yazarların oyunlarını da sahneledi. İşte sahnelenen oyunlar...
Tiyatro’nun ilginç özelliklerinden biri de Nazım Hikmet’in oyunlarının Türkiye’de sakıncalı olduğu dönemlerde Yugoslavya’da defalarca oynamış ve 1965 yılında Vojdan Çernodrinski Tiyatro Festivali’nde ’Enayi’ isimli oyunla ’En iyi Yönetmen’ ödülü almış olmalarıdır. Tiyatro, dünyaca ünlü Avrupalı ve Yugoslav yazarlara ait oyunlar oynadığı gibi önemli Türk yazarların oyunlarını da sahneledi. İşte sahnelenen oyunlar...
06 Nisan 1965’te Nazım
Hikmet-Enayi
11 Haziran 1966’te Aziz
Nesin-Toros Canavarı
12 Ocak 1967’de Nazım
Hikmet-Şöhret Ya Da Unutulan Adam
25 Şubat 1967’de Necati Cumali-Nalınlar
26 Aralık 1968’de Nazım Hikmet-Kafatası
21 Mart 1970’te Nazım
Hikmet-Ferhat ile Şirin
16 Nisan 1972’de Nazım
Hikmet-İnek
15 Mayıs 1975’te Aziz
Nesin-Gol Kralı
20 Nisan 1978’de Nazım Hikmet-İvan İvanoviç Var mıydı ? Yok
muydu ?
26 Mart 1982’de Haldun
Taner-Keşanlı Ali Destanı
12 Haziran 1983’te Nazım
Hikmet-Demokles’in Kılıcı
28 Aralık 1986’da Aziz
Nesin-Öldürsene Canikom
26 Aralık 1987’de Sadık
Şendil-Yedi Kocalı Hürmüz
31 Mart 1990 ‘da Aziz
Nesin-Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz
13 Şubat 1993’te Haldun
Taner-Lütfen Dokunmayın
05 Aralık 1993’te Haldun Taner-Vatan Kurtaran Şaban
05 Aralık 1993’te Haldun Taner-Vatan Kurtaran Şaban
06 Aralık 1996’da Haldun
Taner-Sersem Kocanın Kurnaz Karısı
Aralık 1996’da Necati
Cumalı-Boş Beşik
Mart 1996’da Vasıf
Öngören-Asiye Nasıl Kurtulur
09 Ekim 2003’te Haldun
Taner-Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
06 Mart 2005’te Aziz
Nesin-Azizname
NOT: Bu yazı yazılırken http://www.turskiteatar.mk/ sitesinden faydalanılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder